DIS-Østfold

Kommentera
DIS-Østfolds styrelse frågade mig i våras om jag kunde komma till dom och hjälpa deras medlemmar att hitta sin svenska släkt. Jag sa att jag kommer väldigt gärna förutsatt att jag slipper hålla något föredrag, det godtog dom.
Så igår var det dags.

I normala fall så brukar DIS-Østfold ha sina medlemsmöte i Bøndernes hus, Råde men denna gången var det Roald Amundsens Minne i Torp som gällde.
Jag svängde där vägskylten visade Roald Amundsens Minne, men blev mer och mer tveksam ju längre jag körde på en grusväg som blev smalare och smalare, jag körde till och med emellan några hus. Just som jag trodde att jag nog trots allt hade kört fel så var jag helt plötsligt framme.
Mitt ute i ingenmansland.

Jag förstod att styrelsen var lite spända på hur många som skulle komma eftersom platsen var ny, men det dök upp cirka 40-45 stycken. Det var imponerande många tycker jag.
Ole började med att hälsa alla välkomna och sa att detta var mer ett arbetsmöte eftersom inget föredrag skulle hållas, och så presenterade han mig och sa att man fick gå fram till mig allt eftersom.

Och när han tystnade så reste jag mig upp, jag som inte skulle säga någonting..... Hur skulle detta sluta....
Jag sa vad jag hette, var jag bodde, att jag var medlem i DIS-Norge och att jag avskyr att stå och prata inför människor men att jag trots det fick komma hit. Jag fortsatte med att berätta om vilka cd skivor som finns, att det krävs abonnemang för att läsa kyrkoböckerna, tog även upp husförhörslängderna eftersom det är något som inte Norge har.
Jag blev lite matt när jag stod där, rak som en pinne, när man började ställa frågor till mig. Usch!
Men de frågorna tycker jag att jag fixade riktigt elegant.

Sen var det bara att sätta sig och beta av kön som ständigt växte, några fick med sig lite uppgifter hem och några kunde jag tyvärr inte hjälpa alls då man hade lite för få uppgifter för att jag skulle ha en chans att kunna börja leta i Sverige.
Tänk på att leta fram de uppgifter som går först i Norge innan man börjar leta i Sverige, titta i vigselboken där kan det stå varifrån Sverige man kan, kolla i inflyttningslängden kan det stå något av intresse där.
Dessutom var några stycken som ville ha hjälp med att tyda ett par saker och de var för svåra för mig.

Medan jag satt där så försökte jag få folk att använda DIS-Norges Slektsforum när det gäller Sverigefrågor eftersom det är många duktiga som hjälper till där. Det var några stycken som såg lite frågande ut när jag sa detta, så de hade nog ingen aning om att det fanns ett sånt forum hos DIS-Norge.

Jag slängde till Odd min kamera så han kunde ta en bild på hur jag hade denna dag. Att tänka på någon fikapaus var det inte, satt och smaskade mina våfflor medans jag letade.




Jag fick även köpt med mig tre böcker hem från Norge, det var Kommunalt Manntall Borge i Østfold 1913, Det inndelte Norge gjennom tidene och DIS Norge 20 år.
Sen är det ju synd och påstå att det är billigt att köpa böcker i Norge, nåja, det kostar att ligga på topp.

Jag vet att Odd tog en del bilder med sin kamera, jag hoppas att han mejlar några till mig så jag kan lägga ut fler bilder från dagen.

Nu börjar jag ladda om för nästa fylke, jag byter Øst mot Vest..........