Släktforskningens Dag

Kommentera
Som jag skrivit tidigare så arrangerades Släktforskningens dag på Landsarkviet i Göteborg denna helgen, så idag åkte jag till den stora staden. Det var mycket fina lokaler som Landsarkivet huserar i nu, allt var i och för sig bättre än de gamla nedslitna lokalerna man satt i tidigare.

Receptionsdisken hos Landsarkivet.

Jag tror det var ungefär 20 olika utställare som var på plats idag och trots att jag inte varit på någon släktforskardag den sista tiden så var allt sig likt. Samma utställare som vanligt, lite kul att några av dem hade saknat mig. Så lite känd måste jag nog vara trots allt. ;)

Jag lyssnade på två föredrag, det första handlade om Västgöta Bengtsson, det var hans dotter Margareta Söderström som berättade. Fantastiskt kvinna till att berätta, mycket underhållande. Hon var för övrigt med i tv-programmet På Spåret för många år sedan, tillsammans med Hoa Hoa Dahlgren och en av mina idoler Thomas Wernersson.


Margareta Söderström

Det andra föredraget hade temat Genvägen för genealoger - DNA - jämförelser som verktyg i släktforskningen, detta med DNA har jag inte fastnat för ännu och dagens föredrag ändrade inte på det. Tyvärr!
Men vem vet jag kanske ändrar mig om några år.


Magnus Bäckmark
 
GöteborgsRegionens Släktforskare var på plats så av dem köpte jag den nya handboken som Släktforskarförbundet tagit fram, Smedforska. Jag har själv i smeder i min släkt men det kan vara bra att ha handboken i sin bokhylla ändå.

Det var ett tag sedan jag såg och pratade med Mikael på Arkiv Digital men idag fick jag den möjligheten. De hade som vanligt många besökare.





 
Jag tyckte det var hyfsat med besökare idag men jag förstod att årets dagar hade lockat lite mindre med besökare än tidigare år. Men på de två föredrag som jag var på var det i stort sett fullsatt, vilket innebär cirka 60 personer.

Ryktet sa även att nästa års släktforskarhelg skall vara på stadsbiblioteket, som man nu renoverar.
Jag fångade för övrigt upp att det skall vara en släktforskardag den 12 oktober på Bohusläns Museum i Uddevalla, jag antar att det är Uddevalla Släktforskare som arrangerar denna dag, men mer än så vet jag inte just nu, försökte leta information om detta på deras hemsida men hittade inget.
Just denna dag har jag tyvärr ingen möjlighet att närvara vid, är redan uppbokat med annat. Typiskt att saker och ting skall krocka!
Men ni andra, anteckna 12 oktober i er kalender redan nu.

Här nedan följer ett antal bilder från denna dag:

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Bohusläns Hembygdsförbund var på plats och visade sitt hemsida
om hembygdslitteratur.
 
 
 
 
Lantmäteriet var på plats och visade sina Historiska Kartor, mycket
populärt. Som vanligt!